Można wiele przeczytać o wielkich możliwościach mózgów przedszkolaków, o ich potencjale. Jako rodzice chcemy jak najlepiej dla naszych dzieci, chcemy wykorzystać potencjał i organizujemy im dużo zajęć. Pomimo dobrych chęci niestety kiedy jest ich zbyt dużo zabieramy dzieciom czas na zabawę. A to właśnie ona – zabawa jest jedną z najważniejszych aktywności każdego dziecka.
Ważna jest zabawa ustrukturyzowana jak również ta swobodna.
Zabawa spełnia szereg funkcji:
- Dzięki zabawie dzieci uczą się wcielać się w różne role, mogą testować wiele rozwiązań w danych sytuacjach, bez ich realnych konsekwencji. Uczą się naśladować dorosłych, poznają otoczenie i samych siebie. Nabierają poczucia sprawczości. Uczą się także zasad rządzących światem– można wykorzystać zabawę do wprowadzania zasad w naszych domach.
- Zabawa wspaniale redukuje napięcie emocjonalne, wpiera też rozwój ruchowy. Dzieci podejmują spontaniczne zabawy także w celu samoregulacji.
- Zabawa nie jest obojętna dla mózgu. Budowanie z klocków wspiera wyobraźnię przestrzenną. Zabawa lalkami, pluszakami wspiera empatię. Dzieci poprzez zabawę uczą się także planowania, myślenia logicznego jak i abstrakcyjnego.
Pozwólmy dzieciom bawić się do woli, warto też do nich dołączyć. Dla nas dorosłych wejście w świat dzieci, dołączenie do ich zabaw jest wyzwaniem, ale jeśli uda nam się pobawić w taki sposób jak proponują dzieci, na ich zasadach, wesprzemy ich entuzjazm, nasze relacje i bliskość.
Bawcie się dobrze ?
Psycholog – Monika Gierszewska