Integracja sensoryczna jest to proces, w którym mózg organizuje docierające do niego informacje płynące z ciała i środowiska, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zmysły podstawowe dla integracji sensorycznej (dotyk, równowaga oraz czucie ciała) mają zasadnicze znaczenie w naszym codziennym funkcjonowaniu.
Ich dobre zintegrowanie jest podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wszystkich wyższych zmysłów i umiejętności. Należą do nich na przykład: wzrok, słuch, mowa, umiejętność chodzenia oraz zdolność wykonywania precyzyjnych czynności, jak malowanie, pisanie.
Zaburzenia Integracji Sensorycznej mają miejsce, gdy mózg nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych. Dziecko wówczas ma trudności z wykonaniem i zaplanowaniem własnych działań, może być nadmiernie ruchliwe, ma kłopoty z koncentracją uwagi. Pojawiają się również zaburzenia w rozwoju koordynacji ruchu, umiejętności pisania czy czytania.
W naszym Przedszkolu podczas zajęć z SI stymulowany jest układ przedsionkowy i proprioceptywny, usprawnianie motoryki małej i dużej, koncentracji uwagi, zdolności wzrokowych i słuchowych. Stymulacji reakcji równoważnych, praksji, orientacji przestrzennej i lateralizacji. Zajęcia są prowadzone przez dwie Terapeutki Integracji Sensorycznej, które posiadają certyfikat wydany przez Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej dający uprawnienia do prowadzenia terapii i diagnozowania.