Nasze logopedyczne zmagania…
Jak motywować dzieci do ćwiczeń logopedycznych w domu?
1. STAŁA PORA ĆWICZEŃ
Dziecko łatwiej zaakaceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. Najlepiej kojarzyć ćwiczenia z innymi codziennymi zajęciami np. ćwiczymy zawsze po obiedzie.
2. KRÓCEJ ALE CZĘŚCIEJ
Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie, niż raz na tydzień długo. Wówczas ćwiczenia nie będą aż tak nużące, a dziecko będzie nabierało nawyków prawidlowego mówienia w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji.
3. NAUKA PRZEZ ZABAWĘ
Wykonaj wraz z dzieckiem pomoce edukacyjne, ktore uprzyjemnią nabywanie umiejętności prawidłowego mówienia. Jeśli brakuje ci czasu, możesz też kupić gotowe pomoce logopedyczne lub wykorzystać zabawy i zabawki, które dziecko lubi najbardziej. Ucząc przez zabawę sprawimy, że dziecko polubi ćwiczenia logopedyczne.
4. NAUKA „PRZY OKAZJI”
Wykorzystaj każdą możliwą sytuację, aby „przemycić” kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można w każdej sytuacji np. w sklepie, na spacerze, podczas rozmowy z dzieckiem. Dużo zależy od Twojej inwencji.
5. ĆWICZMY RAZEM
Ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Jeśli nalezysz do tych osób, pozbądź się fałszyego wstydu i doceń, co nasza buzia i nasz język potrafią. Ćwicz z dzieckiem i dobrze się przy tym bawcie!
6. DWIE WAŻNE CECHY
Bądź cierpliwy i konsekwentny. Nie wyśmiewaj dziecka, jego wady, ani braku postępów. Czasem mijają dlugie miesiące zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Twoja konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń logopedycznych jest ubezpieczeniem sukcesu!
7. O MOTYWACJI
Motywacja do ćwiczeń to coś, co nie przyjdzie samo. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko „samo chce”, to wspaniale! Pamiętaj jednak, że każde dziecko miewa swoje „kryzysy”związane z motywacją do ćwiczeń. Są one zjawiskiem naturalnym. Motywację trzeba stale rozwijać i umacniać.
8. NAGRODY
Za solidną pracę należy się nagroda! Podczas ćwiczeń niech to będzie zwykłe entuzjastyczne „Brawo! Bardzo dobrze!”. Po zakończonych zajęciach może to być naklejka, pieczątka w tabeli motywacyjnej, obrazek. Po osiągnięciu jakiegoś etapu (np. po uzbieraniu określonej liczny naklejek) możemy „zafundować” dziecku wyjście do kina, na basen itp.
9. KONTAKT Z LOGOPEDĄ
Bądź w stałym kontakcie z logopedą prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń, aby uniknąć mimowolnych błędów podczas ich wykonywania.
10. CZAS
Daj dziecku czas. Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel, jakim jest poprawna wymowa i sprawna komunikacja.
logopediapraktyczna.blox.pl
W roku 2022 realizowaliśmy w Przedszkolu Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0.. W związku z tym, podejmowaliśmy współpracę z Biblioteką Miejską poprzez uczestnictwo w lekcjach bibliotecznych, a nasi przedszkolacy uczestniczyli w cyklicznych zajęciach „Wakacje w Bibliotece”. Promowaliśmy czytelnictwo wśród dzieci poprzez zachęcanie ich do uczestnictwa w konkursach organizowanych przez bibliotekę miejską, m.in. „Egzotyczny świat zwierząt”, w którym jeden z naszych przedszkolaków został nagrodzony. Zachęcaliśmy rodziców i dzieci do korzystania z zasobów biblioteki miejskiej, a nasi podopieczni wyrobili karty biblioteczne i mogli wypożyczać ulubione książki.
Organizowaliśmy i przeprowadziliśmy w przedszkolu Dzień Książki, podczas którego dzieci dowiedziały się jak powstają książki. Mogły opowiedzieć kolegom i koleżankom o swojej ulubionej książce i jej bohaterze oraz wykonać pracę plastyczną na ten temat.
Pani Aneta Turzyńska oraz Karolina Dudek przeprowadziły wewnątrz przedszkolny konkurs czytelniczo-plastyczny pt. „Książka z mojej półki”. Dzieci chętnie w nim uczestniczyły i wszystkie zostały wyróżnione dyplomem oraz nagrodą książkową.
Dzieci miały okazję poznać twórczość literacką bytowskich autorów. Niektórzy z nich gościli w naszym przedszkolu.
Zachęcaliśmy dzieci i rodziców do wspólnego czytania poprzez uczestnictwo w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”. Do poszczególnych grup zapraszani byli rodzice i dziadkowie, którzy czytali dzieciom ich ulubione bajki. Rodzice podczas wrześniowych zebrań z wychowawcami uwrażliwiani byli na istotę wpływu czytania na rozwój dzieci. O tej tematyce powstała także gazetka.
Z okazji Dnia Pluszowego Misia czytaliśmy przedszkolakom fragmenty „Kubusia Puchatka” A. Milne oraz „Misia Uszatka” Cz. Janczarskiego. Pani Monika Jażdżewska oraz Anna Pałubicka przeprowadziły zajęcia z książkami z serii „Kicia Kocia”. Świętowaliśmy także, Dzień Postaci z Bajek.
Zorganizowany został i przeprowadzony międzyprzedszkolny konkurs plastyczny pt. „Mój ulubiony książkowy bohater”, w którym uczestniczyły dzieci z całego powiatu. Uczestnicy zostali nagrodzeni dyplomami oraz nagrodami książkowymi.
Dzięki udziałowi w programie, nasza przedszkolna biblioteka zyskała ponad 140 nowych pozycji książkowych oraz elektronicznych, którymi mogą się cieszyć nasi przedszkolacy.
Kochani Rodzice oraz Opiekunowie, zapraszam Was serdecznie na spotkanie ze mną 23.05.2022 r . Czekam na Was od godziny 15:00 do 16:00 w sali gr „Motylki” na pierwszym piętrze. Spotkanie odbędzie się w ramach realizacji zadania programu „Postaw na Rodzinę”.
Serdecznie zapraszam.
Drodzy Rodzice i Terapeuci, zapraszam Was serdecznie na webinar: „Czego nie chowamy do szafy?” Rodziny, które dotknęła niepełnosprawność, muszą mocno przeorganizować swoje życie. Jest mniej czasu na znajomych i tych znajomych też jakoś robi się mniej… Bo wszyscy boimy się rozmawiać o sprawach trudnych…
Organizatorzy spotkania chcą trochę złamać to tabu. Ola Sadowska i Agnieszka Olzacka, zawodowo związane są z Pomorskim Centrum Psychoedukacji i Psychoterapii oraz stowarzyszeniem Centrum Współpracy Młodzieży.
Serdecznie polecam.
Tu znajdziecie formularz zgłoszeniowy:
https://forms.gle/7dT9QQ8itCiQ26XY6
Kochani!
Mam dla Was na dziś propozycję ćwiczeń oddechowych. Na dworze okropna pogoda, więc warto to wykorzystać i zrobić coś, co pozwoli nam zająć trochę nasze maluchy, a jednocześnie poćwiczyć prawidłowy tor oddechowy, długość fazy wydechowej i koncentrację. Dodatkowo usprawnimy rękę i spędzimy razem miło czas. My wykonaliśmy deszczową chmurę z kropelkami deszczu oraz płatkami śniegu. Wy możecie użyć tego, co macie pod ręką… np. kawałki chusteczki, watę, wełnę, guziki, koraliki itp.
Przy ćwiczeniach oddechowych, ćwicząc prawidłowy tor oddechowy pamiętamy, że wdech zawsze wykonujemy nosem, a wydech ustami. Staramy się by plecy były proste a ciało spokojne;)
Czytajmy książki…
Wszyscy wiemy jak ważne jest czytanie z dzieckiem. Każdy wspólne spędzony czas jest bezcenny. Warto go dobrze wykorzystać. Czytanie bajek pomoże nam zyskać kilka tych cennych chwil oraz w całości cieszyć się swoją obecnością. Ponadto czytanie rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, poprawia koncentracje oraz pamięć.
Czytanie dziecku to przede wszystkim wspaniały sposób spędzania czasu, który pozwala pozbyć się nudy.
Propozycją ode mnie będzie seria obrazkowych książek dla przedszkolaków „Rok w…”. Każda z nich zawiera 12 pięknych i bogatych w szczegóły rozkładówek przedstawiających różne miejsca uchwycone w innym miesiącu roku.
Na serię „Rok w…” składają się jak dotąd następujące tytuły:
- „Rok w lesie”,
- „Rok w przedszkolu”,
- „Rok na wsi”,
- „Rok w Krainie Czarów”,
- „Rok w mieście”,
- „Rok na targu”.
Aleksandra Jeż-Chodorska – neurologopeda
WSKAZÓWKI LOGOPEDYCZNE DLA RODZICÓW
ZWRÓĆ UWAGĘ NA SPOSÓB ODDYCHANIA DZIECKA. Wdech i wydech w spoczynku powinien odbywać się przez nos. Jeśli przy oddychaniu dziecko ma otwartą buzię, powinno cię to zaniepokoić. Zwróć uwagę na to, jak dziecko oddycha w nocy? Jeżeli dominuje oddychanie ustami należy skonsultować się ze specjalistą, który ustali jego przyczynę.
BY DOBRZE MÓWIĆ, TRZEBA DOBRZE SŁYSZEĆ. Jeśli musisz powtarzać polecenia lub prośby kierowane do dziecka, sprawdź jego słuch.
MÓWIĄC DO DZIECKA, NIE SPIESZCZAJ FORM WYRAZÓW. Tylko właściwa wymowa i zachowanie poprawnych form gramatycznych dadzą pożądany efekt w postaci prawidłowej wymowy.
ZWRÓĆ UWAGĘ JAK SIEDZI TWOJA POCIECHA. Prawidłową postawę gwarantuje krzesełko dopasowane do wzrostu dziecka, plecy oparte na krześle, stopy przylegające całą podeszwą o podłogę. Prawidłowe ułożenie całego ciała ma bardzo duży wpływ na prawidłowe napięcie ciała, ułożenie narządów artykulacyjnych oraz właściwy tor oddychania.
UCZ DZIECKO GRYZIENIA I ŻUCIA. Staraj się podawać produkty wymagające dodatkowego gryzienia i żucia, ponieważ miękka żywność nie prowokuje narządów mowy (języka, warg, podniebienia, szczęki) do wkładania odpowiedniego wysiłku w ich rozdrabnianie w jamie ustnej.
CODZIENNIE CZYTAJ DZIECKU NA GŁOS, przynajmniej 20 minut dziennie. Dzięki głośnemu czytaniu dorosłego dziecko także wzbogaca swoje słownictwo, ćwiczy pamięć werbalną, zdolność koncentracji uwagi, umiejętność budowania zdań.
PODCZAS CZYTANIA NIECH TWOJE DZIECKO OPOWIADA treść ilustracji, naśladuje różne odgłosy. Wyrazy dźwiękonaśladowcze są doskonałym ćwiczeniem usprawniającym narządy artykulacyjne, przygotowują dziecko do wymowy kolejnych głosek.
ZACHĘCAJ DZIECKO DO NAUKI WIERSZYKÓW NA PAMIĘĆ. Jest to doskonała forma ćwiczeń utrwalających wyrazistą wymowę. Również zabawy paluszkowe i rytmiczno-ruchowe mają pozytywny wpływ na wyrazistą wymowę, uczą poczucia rytmu i koordynacji całego ciała.
WPROWADŹ DO ZABAWY GIMNASTYKĘ BUZI I JĘZYKA. Dmuchanie na lekkie przedmioty, płomień świecy, bańki mydlane to doskonałe ćwiczenie oddechowe. Wylizywanie talerza, kubeczka z czymś smakowitym, picie napoju przez słomkę usprawnia pracę języka i warg. A przygotowanie mięśni to podstawa do wywołania głoski wypowiadanej nieprawidłowo.
ĆWICZENIA WYKONUJ SYSTEMATYCZNIE. Tylko wtedy przyniosą one efekty. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie, a jeżeli będzie to miało formę zabawy z rodzicem lub rodzeństwem, motywacja będzie jeszcze większą.
KONKURS
Jakub z grupy „Misie Uszatki”, za udział w XXXII Ogólnopolskim Logopedycznym Konkursie Plastycznym otrzymał pamiątkowy dyplom oraz drobny upominek.
Interaktywne zabawy logopedyczne.
Praca z komputerem niewątpliwie rozwija wyobraźnię. Pamiętajmy, że multimedia są interaktywne, a to oznacza, że dziecko nie jest pasywnym odbiorcą przekazywanych treści.
Rozwiązania, które stosujemy w przedszkolu silnie aktywizują, zachęcają do współzawodnictwa, a jednocześnie uczą i służą terapii. Zdobyte wiadomości utrwalamy za pomocą logopedycznego programu multimedialnego przy użyciu komputera, oraz logopedycznych gier i zabaw na tablicy interaktywnej.
Szanowni Rodzice!
Serdecznie zapraszam do kącika logopedycznego. Publikowane będą tu porady, artykuły dotyczące rozwoju mowy dziecka, ciekawostki z dziedziny logopedii, a także propozycje ćwiczeń i zabaw usprawniających i wspomagających wymowę.
W miesiącu wrześniu i październiku w przedszkolu przeprowadzone zostały przesiewowe badania mowy u wszystkich dzieci. Na podstawie badania mowy wyłonione zostały dzieci, które objęte są indywidualną opieką logopedyczną. Czas trwania ćwiczeń to ok. 30 min. i jest on uzależniony od możliwości i potrzeb dziecka.
W naszym przedszkolu istnieje również możliwość skorzystania z konsultacji logopedycznych. Rodziców dzieci objętych terapią logopedyczną zachęcam do kontaktu mailowego : logopeda.przedszkole2@wp.pl
Logopeda – Anna Pałubicka